ЯПОНІЯ: Ринок енергозберігаючих теплових насосів у Європі дещо сповільнився останнім часом, переважно через скорочення європейськими країнами відповідних субсидій, але японські виробники, такі як Daikin Industries та деякі інші, роблять великі ставки на їх відчутне поширення в майбутньому та продовжують активно інвестувати з очікуванням середньо- та довготермінового зростання.
Daikin розпочинає будівництво першого польського заводу з виготовлення теплових насосів, створюючи 3000 нових робочих місць до 2030 року
Незважаючи на деяке уповільнення у попередньому році, попит на енергозберігаючі технології в довгостроковій перспективі стабільно зростатиме.
Теплові насоси типу повітря-вода відбирають тепло з повітря для нагріву води, що потім використовується для обігріву приміщень за допомогою теплої підлоги або радіаторів. Японські виробники, які вже давно виробляють і продають побутові водонагрівачі всередині країни, можуть застосувати цю технологію до теплових насосів, забезпечуючи їм ринкову перевагу.
Європейський ринок теплових насосів постійно розширюється. В Європі, де температури низькі, а зими довгі, опалення на викопному паливі є нормою. Але враховуючи, що Європейська Унія має на меті досягнути чистих нульових викидів парникових газів до 2050 року, теплові насоси, що викидають менше вуглекислого газу, ніж бойлери на викопному паливі, привертають підвищену увагу.
Наразі в країнах Європейської Унії 86 мільйонів побутових бойлерів, що працюють на викопному паливі. За оцінками фахівців, заміна приблизно однієї третини з них тепловими насосами може знизити споживання енергії домогосподарствами на 36%, а відповідні викиди CO2 – на 28%.
Зростання цін на енергоносії після вторгнення росії в Україну також забезпечило неабиякій попутний вітер. Уряди в усьому світі запровадили субсидії та інші заходи для заохочення домогосподарств переходити на теплові насоси.
За даними Європейської Асоціації Теплових Насосів EHPA, у 2023 році в 14 європейських країнах було продано 2,64 мільйона теплових насосів, що на 5% менше, ніж у попередньому році через деяке уповільнення попиту, що стало першим скороченням продажів після десятиліть зростання.
Зниження продажів теплових насосів пов’язане із збільшенням числа скептичних до субсидій політиків, як наприклад прем’єрка Італії Giorgia Meloni, які припинили або скоротили субсидування в рамках змін у політиці захисту навколишнього середовища.
Японські компанії активізували свої інвестиції в Європі у відповідь на попередню експансію тамтешнього ринку. Провідний світовий кліматичний і опалювальний гігант Daikin Industries, що займає близько 20% європейського ринку, розпочне цього року виробництво теплових насосів на своєму новому заводі в Польщі вартістю €300 млн. або $273 млн.
Ситуація в Європі різко змінилися приблизно з 2022 року, коли компанії вирішили влити великі гроші в європейський континент. Ультраправі та праві партії отримали понад 20% місць на виборах до Європейського Парламенту в червні минулого року, що призвело до зростання занепокоєння щодо значних змін у екологічній політиці.
Падіння цін на природний газ і уповільнення темпів заходів з енергозбереження також є перешкодою для ринку теплових насосів. Компанії, що очікували подальшого розширення ринку завдяки політичним ініціативам, були дещо розчаровані.
Але з точки зору майбутнього, більшість компаній погоджуються, що тенденція до декарбонізації збережеться в середньо- та довготерміновій перспективі з очікуванням подальшого зростання. Нові інвестиції та співпраця твердо налаштовані на відновлення ринку.
Японські підприємства також активно купують європейських виробників обладнання для кондиціювання повітря, сподіваючись отримати технології, ноу-хау та мережі збуту з прицілом на майбутнє розширення ринку.
Нещодавно, опалювальний фахівець Daikin придбав британську компанію Robert Heath Heating, що надає послуги з опалення житлових будинків, у відповідності до угоди, оголошеної в січні поточного року.