Світовий ринок теплових насосів: Європа

Світовий ринок теплових насосів: Європа

У 2015 році Європейський ринок теплових насосів повітря-вода не виправдав загалом сподівання, із щорічним зростанням у кілька процентів та сукупним обсягом продажу близько 244,000 систем.

У цьому показнику доля Франції становить 76,100 теплових насосів, Німеччини – 33,000 та Великої Британії – більш ніж 19,000. Четвертим найбільшим ринком стала Італія, де попит на теплові насоси обіцяє зростати.

Зниження нафтових цін загальмував підвищення попиту на теплові насоси повітря-вода та дещо послабив мотивацію до інвестицій у ці та інші рішення відновлюваної енергетики, у той час як опалювальний сегмент систем повітря-вода поступово здобуває визнання.

Проте, у 2016 році ринок налаштований на зростання, переважно завдяки новому будівництву, з оптимістичними оцінками приблизно 10%.

Попит на нові будинки продовжує прискорювати зріст на Європейському ринку систем повітря-вода. Низька ціна на нафту загалом послабила попит на теплові насоси, однак попит на системи повітря-вода збоку нового будівництва виявився трошки нижче 10%.

Країни Європейської Унії запровадили систему енергетичного бар’єру, що вимагає від будинків сертифікат паливної ефективності, що підтверджує енергоспоживання для підтримки побутових умов протягом одного року як кВт-год/м2.

Співвідношення пасивних помешкань у новому будівництві зростає як категорія вельми енергоефективних господарств. Пасивні будинки зводяться з міркувань екологічного дизайну щодо теплового навантаження, споживання енергії та герметичності та інших.

Існуючи паливні бойлери не відповідають цим вимогам в той час як системи повітря-вода позиціонуються як найкраще рішення для енергоефективного побутового опалення. Системи повітря-вода у поєднанні з сонячними панелями можуть застосовуватись у цілій низці рішень для побутового опалення, охолодження та підготовки гігієнічно чистої гарячої води. Розумні будинки з певною кількістю Інтернетом речей, а також інтегровані системи опалення та охолодження, також привернули велику увагу.

У 2014 році, Європейська Комісія знов оновила свої цілі 20-20-20. Нові цілі наразі охоплюють поліпшення енергоефективності на 30% у порівнянні з 2007 роком, зниження емісій парникових газів на 40% відносно рівня 1990 року, а також розширення використання відновлюваної енергетики, наприклад – вітрової до 27% від загального енергоспоживання до 2030 року.

Найпотужніший поштовх на ринку систем повітря-вода надходить від урядових ініціатив з популяризації енергоефективного обладнання та зниження викидів парникових газів. Уряди найбільш важливих ринків, як то Франція, Німеччина та Велика Британія, продовжують наразі свої мотиваційні програми. Італія також розпочала пропонувати мотиватори, однак діапазон прийнятних рішень та мотиваційні пропозиції вже не настільки суттєві, як колись.

У червні 2015 року, Європейський Суд прийняв рішення на користь легітимної спроби Європейської Комісії оголосити поза законом зниження ставки податку на додану вартість на енергозберігаючу продукцію для побутових цілей, що вірогідно підвищило витрати на поновлювальне обладнання для споживачів. Це судове рішення ставить під сумнів показники Європейського ринку систем повітря-вода у 2015 році.

Тоді як теплові насоси можуть наближатися до домінуючої позиції у сегменті нового домашнього житла, ці системи відчувають поважні складнощі з проникненням на ринок заміни обладнання. Психологічні фактори, а також низька ціна на нафту, спонукають велику кількість споживачів до продовження застосування бойлерів. Виникає велика необхідність у підприємливих місцевих виробниках, що посприятимуть розвитку ринку заміни існуючого обладнання на теплові насоси.

Місцеві виробники опалювальних систем добре розуміють рівень попиту у сегменті заміни обладнання, тому існує висока вірогідність, що Азійські виробники скористаються можливістю придбання локальних виробників опалювального обладнання. У випадку підвищення попиту у сегменті заміни, ринок систем повітря-вода може стати свідком швидкого зростання.

Європейський опалювальний ринок є доволі консервативним, і вихід на нього становить певні труднощі для японських та інших закордонних виробників. Теплові насоси відрізняються більш просунутою інсталяційною методикою на відміну від паливних бойлерів, окрім того, наявність лояльної дилерської мережі, міцно пов’язаною з каналами продажу нових будинків, вважається головним чинником успіху.

Бойлери ще користуються чималим попитом, тому важко сказати, чи будуть дилери пропонувати системи повітря-вода, що вимагають технологічно більш просунутий інсталяційний підхід. Теплові насоси наразі складають лише близько 5% від загальної пропозиції опалювального обладнання, включаючи водонагрівачі для усіх джерел тепла, як паливних, так і електричних.

Теплові насоси повітря-вода налічують лише приблизно половину від загальної кількості теплових насосів, що становить десь 2% від усіх опалювальних рішень в Європі.

Найбільшим ринком систем повітря-вода в Європі є Франція. Німеччина та Велика Британія займають відповідно друге і третє місце на Європейському ринку. Разом ці три країни складають половину загального Європейського ринку.

Електричні тарифи зазвичай високі в Європі, тому розбіжність з низькими цінами на природний газ є ще додатковим фактором, що ставить теплові насоси в невигідне становище. Нестабільність у постачанні газу, однак, обіцяє підвищити попит на теплові насоси. В той час як теплові насоси все ще становлять лише незначний відсоток ринку за кількісним показником, попит на теплові насоси росте, особливо у регіонах з відсутньою газовою інфраструктурою та високими цінами на викопне пальне.

Незважаючи на певну уніфікованість Європейського ринку, кожна країна відрізняється власною культурою опалення. Наприклад, електричні нагрівачі більш популярні у Франції ніж на інших ринках, що суттєво допомогло країні стати найбільшим Європейським ринком систем повітря-вода. На відміну від Франції, країни з домінуючою позицією бойлерів на опалювальному ринку, стали свідками повільного переходу до опалення за допомогою теплових насосів.

Моноблоки та системи спліт

Зовнішні блоки систем повітря-вода поділяються на моноблоки та спліти в залежності від потреби в інсталяції холодоагентної магістралі. Моноблок є загальним ім’ям для систем повітря-вода, що не вимагають інсталяції холодоагентної магістралі. Деякі оснащені незалежним гідро-модулем, а у випадку з іншими рішеннями гідро-модуль інтегровано у зовнішній блок. Моноблокові системи повітря-вода забезпечують легку інсталяцію та популярні у Німеччині і Великій Британії. Для порівняння, системи спліт вимагають в інсталяції холодоагентної магістралі, яку зазвичай виконує як кондиціонерний, так і сантехнічний підрядник. Нема великої різниці в ефективності між моноблоком та системою спліт.

Структури продажу моноблоків та спліт систем відрізняються в залежності від опалювальної культури тієї чи іншої країни та клімату. В холодних кліматичних умовах, інсталяція інтегрованого блоку ззовні є доволі ризикованою через вірогідність замерзання водяних труб. Наразі, моноблокові системи функціонують безпроблемно за пониження зовнішньої температури нижче нуля, хоча деякі постачальники бойлерних послуг дуже обережні щодо цих систем через ризик трубного замерзання. Водночас, зовнішній блок системи спліт забезпечує переваги компактного дизайну. Системи спліт в цілому більш поширені у Європі та складають більш ніж 70% ринку, в той час як їх частка продовжує зростає.

Опалення приміщень та підготовка побутової гарячої води

Більша частина Європи зазнає холодної зими, тому й необхідно опалення помешкань. Гаряча вода використовується переважно для душу і великі кількості зазвичай не потрібні. Таким чином, системи тільки для опалення приміщень або опалення приміщень з підготовкою побутової гарячої води становлять більшість Європейського ринку рішень повітря-вода. До того ж, попит на продукцію, що пропонує лише підготовку побутової гарячої води, також збільшується.

Зростаюча кількість потужних систем повітря-вода інсталюються для заміни електричних водонагрівачів та паливних бойлерів у невеликих комерційних проектах, як то багатоквартирні будинки, готелі та заклади соціального призначення, для забезпечення опалення приміщень та підготовки побутової гарячої води. Серед них, частка систем повітря-вода, здатних постачати гарячу воду високої температури для громадських закладів, таких як ресторації, перукарні та спортивні центри, неухильно зростає.

Розширення модельного рядку систем повітря-вода

Оскільки Директива Європейської Унії з Енергетичної Ефективності Будівель EPBD та інші енергетичні регуляції націлені зараз на ефективність цілої споруди, нові будинки, нещодавно побудовані в Європі, починають застосовувати більше ізоляції. За підвищення ефективності теплової ізоляції помешкання, теплові насоси повітря-вода меншої потужності, що виробляють побутову гарячу воду меншої температури, зможуть забезпечити підготовку гарячої води для нових моделей радіаторів та систем теплої підлоги підчас роботи режиму опалення. Якщо, наприклад, система повітря-вода потужністю 16 кВт використовується у більшості випадків для опалення типового будинку, то для нового будинку такого ж розміру з високоефективною ізоляцією вистачить системи повітря-вода потужністю 8 кВт.

Для задоволення ринкових потреб, все більше виробників знижують потужність систем у своїй програмі постачання до приблизно 5 кВт. Попит на менш потужні моделі у діапазоні 1-3 кВт обіцяє розпочати зростання десь з 2018 року.

Зазначені обставини сприятимуть масовому виробництву, що має й надалі зменшити витрати. Перехід з більш потужних до менш потужних систем може також понизити середню собівартість одиниці продукції. Якщо продуценти зможуть запропонувати системи повітря-вода за більш доступними для споживача цінами, це значно допоможе зростанню попиту на системи повітря-вода.

Деякі Європейські виробники опалювального обладнання отримують зовнішні блоки теплових насосів повітря-вода азійського виробництво для невеликих комерційних кондиціонерних проектів. Застосовуючи дешеві зовнішні блоки з Китаю як джерело тепла, теплові насоси повітря-вода збираються надалі у легкі комерційні кондиціонерні системи в Європі. Ці системи забезпечують конкурентні переваги як у сенсі екологічної, так і витратної ефективності.

Системи повітря-вода для холодного клімату

Продаж теплових насосів у деяких регіонах з холодним кліматом було обмежено, особливо теплових насосів з повітряним джерелом тепла (ASHP). Частково це сталося через конкуренцію від інших опалювальних рішень, а також через втрату опалювальної потужності та ефективності за низьких зовнішніх температур систем ASHP. Наявність систем ASHP з кращою ефективністю за низьких зовнішніх температур має привести до більш поширеного використання теплових насосів у холодних регіонах, що сьогодні переважно покладаються на викопне паливо для опалення.

Японськи виробники, як то Mitsubishi Electric, Panasonic та DAIKIN розробили теплові насоси для надзвичайно холодних кліматичних умов, що забезпечують достатню потужність для опалення та підготовки побутової гарячої води навіть за вельми низьких зовнішніх температур. Зазначені системи гарантують такий самий рівень робочої ефективності навіть за зовнішньої температури -15⁰C, а також функціонують безвідмовно за -25⁰C.

Зростаючий попит на водонагрівачі Eco Cute на CO2

Деякі японські продуценти вивели на ринок нагрівачі води Eco Cute, що застосовують холодильний агент CO2 для холодного клімату північної Європи, однак ці малопотужні моделі Eco Cute зазнали в Європі невдачі.

Інсталяція високотискових холоагентних труб для CO2 передбачає значні початкові витрати, однак екологічні показники разом із здатністю систем до постачання воду високої температури створюють суттєвий потенціал не тільки у побутовому сегменті, а також для комерційних проектів водопостачання. Японські виробники стали авторами інновацій на цьому ринку з базовими технологіями ротаційних, спіральних, зворотно-поступових та гвинтових компресорів, і налаштовані здається на ще одну спробу до виводу водонагрівачів Eco Cute на холодильному агенті CO2 на Європейський ринок систем повітря-вода. Підготування гарячої води є важливим процесом у комерційних проектах. Європейський ринок з відповідним холодоагентним законодавством усуне в майбутньому деякі холодильні агенти, тому існує вірогідність захоплення ринку через виведення з обігу продукції на холодоагенті CO2 ще до появи альтернативних варіантів.

Гібридні системи

З урахуванням балансу між кліматичними умовами, тарифами на електрику та вартістю викопного палива, системи повітря-вода можуть ймовірно застосовуватись приблизно на одній третині Європейського континенту. На решті територій виникатиме потреба у гібридних рішеннях, що комбінують теплові насоси та газові бойлери. Гібридні системи цього типу використовують тепловий насос до рівня зовнішньої температури близько 5-6⁰C, а у випадку подальшого зниження температури працює газовий бойлер.

Попит на гібридні системи, що використовують електрику та газ, скоріш за все зростатиме у медичних закладах та схожих установах, де існує необхідність розосередження ризиків. Також кінцеві споживачі ймовірно продемонструють підвищену зацікавленість у гібридних теплових насосах після нещодавнього падіння цін на нафту та газ.

Європейські виробники

Розмаїття опалювальних культур в Європі привело до суттєвого збільшення виробників опалювального обладнання. Системи опалення з елегантним дизайном, прогресивними властивостями та відмінною функціональністю представлені у великій кількості на ринку.

Європейські виробники бойлерів зміцнили свої позиції у виробництві, продажу та пост-продажному обслуговуванні опалювального обладнання на Європейському ринку та користуються значними перевагами. Однак, країни Європейської Унії вимагають більш жорсткіших стандартів енергоефективності до опалювального обладнання. Опалювальна технологія паливного типу досягає меж свого енергозберігаючого потенціалу, тому задовольняти ці енергозберігаючі стандарти для газових та паливних систем стає надзвичайно важко. Таким чином, більшість місцевих виробників бойлерів також мають теплові насоси у своїх програмах постачання продукції. Деякі Європейські продуценти імпортують компресори для теплових насосів з Азії та виробляють власні системи повітря-вода. Європейські виробники бойлерів також розробляють гібридні системи, що комбінують своє опалювальне обладнання паливного типу з тепловими насосами. Оскільки гібридні системи містять бойлер, до якого споживачі вже звикли, вони допомагають підвищенню ринкового сприйняття технології теплового насосу.

Компанії Dimplex та Atlantic – серед Європейських виробників теплових насосів повітря-вода, що продають свої власні системи. Nibe підписав технологічну угоду з Mitsubishi Heavy Industries (MHI) та виробляє деякі власні зовнішні блоки повітря-вода. Інші Європейські продуценти теплових насосів повітря-вода охоплюють Stiebel Eltron, AJ Tech, CIAT, Technibel, Airwell, Buderus (Bosch), Junkers (Bosch), Vaillant, Viessmann, Weishaupt, Wolf, Baxi, De Dietrich, Ferroli та Clivet.

Азійські виробники

Компанії DAIKIN, Mitsubishi Electric та Hitachi забезпечені виробничими потужностями у Бельгії, Великій Британії та Іспанії відповідно. Інші японські продуценти експортують зовнішні блоки повітря-вода із своїх заводів у Китаї, Таїланді та інших країн Південно-Східної Азії до Європи.

Серед японських продуцентів, DAIKIN та Mitsubishi Electric посідають провідні ринкові позиції. DAIKIN має найбільшу долю у Франції, в той час як Mitsubishi Electric – перший у Великій Британії. Компанія Sanden також збільшує свою ринкову долю у Франції.

Розбудова локальної мережі продажу продукції є найбільшим викликом для азійських виробників систем повітря-вода. Багато з них укладають партнерські угоди з місцевими продуцентами опалювального обладнання та розвивають канали продажу опалювальних рішень на додаток до каналів реалізації кондиціонерного обладнання. Деякі виробники також придбають місцевих дистриб’юторів та перетворюють їх на торгівельні підприємства з продажу продукції з метою пришвидшення ринкового розвитку.

Більшість азійських кондиціонерних виробників реалізують системи повітря-вода, що комбінують власні кондиціонерні зовнішні блоки з внутрішніми гідромодулями та баками місцевих виробників опалювального обладнання. Якість ізоляції бака впливає на ефективність системи повітря-вода, що спонукають деяких продуцентів, таких як DAIKIN та Mitsubishi Electric, до власного виробництва частини своїх баків.

Європейське законодавство стосовно теплових насосів

Енергетично пов’язану продукцію ErP, або Директиву ErP, було запроваджено як спосіб допомоги Європейській Унії досягнути поставлених цілей до зниження викидів вуглецю. Починаючи з вересня 2015 року, Директива ErP розповсюджувалась на побутове і комерційне опалювальне і водогрійне обладнання, включаючи теплові насоси по всій Європі, а також фактично виштовхнули менш ефективні системи з ринку.

Директива ErP складається з двох директив: Екологічного Дизайну та Енергетичного Маркування.

Директива з ЕкоДизайну також складається з двох частин: перша охоплює нагрівачі приміщень, а друга – водонагрівачі та баки-акумулятори. Обидві директиви Екологічного Дизайну та Енергетичного Маркування запроваджуються протягом трирічного періоду, що розпочався 26 вересня 2015 року.

Рівні ефективності та емісії продовжать своє зростання протягом наступних двох років. У цей період, маркування замінить менш ефективні класи F та G на A+ та A++ з метою згортання застосування менш ефективної продукції.

Окрім Директиви ErP, Європейська Унія має наступну законодавчу базу щодо теплових насосів:

  • Директива з промоції використання енергії з поновлювальних джерел: надзвичайно прогресивний закон поглиблює визначення поновлювальних джерел енергії з метою залучення води та повітря, а також офіційно визнає теплові насоси як поновлювальну технологію, що використовує саме ці джерела енергії.
  • Директива Європейської Унії з енергоефективності будівель: директиву було відредаговано у 2010 році, після чого цей закон вимагає підвищений рівень енергетичної ефективності в нових та існуючих будівлях.
  • Директива з Енергетичної Ефективності.
  • Екологічне Маркування та Державні Закупівля з Урахуванням Екологічних Вимог.

Пакет Ініціатив щодо Збереження Клімату та Енергетики до 2030 року: нове законодавство, що доповнює визначені цілі до 2020 року. Наразі знаходиться на етапі розробки.

Напрямок руху холодильних агентів

Холодоагент, що використовується у системах повітря-вода, обіцяє змінитися у недалекому майбутньому, до того ж ринкові гравці готуються до запровадження R32. У той час як поетапне введення R32 здається невідворотнім, яким чином ситуація виглядатиме у 2025 та 2030 роках ще невідомо. Ринок теплових насосів повітря-вода набагато менше ніж кондиціонерний, тому існує вірогідність продовження використання холодильного агенту R410A.

: Jarn / Переклад: ЛІКОНД

Отримайте інформаційну підримку дістріб`ютора щодо теплових насосів Daikin

Знайдіть дилера в вашому регіоні, отримайте умови продажу, сервісу та обслуговування теплових насосів

Завантажте актуальну інформацію щодо технічних характеристик, та іншіх даних стосовно теплових насосів Daikin.